کد خبر: 47981

الهام امین‌زاده، حقوقدان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کوتاهی در تامین حق سلامت مردم متوجه دولت است/ دولت با تعطیلی باید اپیدمی کرونا را بشکند

عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران گفت: در بیشتر مواقع می‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی را با تزریق کمک به مردم برای مدتی بخوابانیم تا این رشد و اپیدمی گسترده شکسته شود و حق سلامت مردم اجرا شود.

به گزارش «فرهیختگان»، الهام امین‌زاده، حقوقدان و عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران هم در رابطه با حکمرانی و وضعیت حقوق عامه در ماجرای کرونا به «فرهیختگان» گفت: «اینجا بحث حق سلامت مطرح است که در سازمان بهداشت جهانی از حقوق بنیادین و اساسی انسان‌ها بیان شده و حتی براساس مقرراتی که در سازمان بهداشت جهانی است، دولت‌ها بعد از اینکه تشخیص دهند برای جلوگیری از شیوع هر نوع بیماری فراگیری که جان انسان‌ها را به مخاطره انداخته است باید تدابیری را اتخاذ کنند، چه در حوزه پیشگیری و چه در حوزه درمان باشد که در حوزه پیشگیری ایجاد سیاست‌ها و تدابیر قرنطینه‌ای است که باید به صورت قانونمند در کشور پیاده کنند تا از شیوع فراگیر آن حتی به کسانی که رعایت می‌کنند و احیانا برای نیازهای اساسی خود از خانه بیرون می‌آیند و برمی‌گردند جلوگیری شود. لذا حق بر سلامت ملت‌ها یک حق بنیادین است که تدابیر ایجابی و سلبی را متعهد شدند تا براساس اساسنامه سازمان بهداشت جهانی آن را اتخاذ کنند و اگر چنین استنباط شود که در این زمینه کوتاهی می‌شود یا ترک فعلی باشد که باید آن فعل انجام شود و انجام نمی‌شود مسئولیت آن متوجه دولت است.»

دولت با ایجاد تعطیلی باید این اپیدمی را بشکند و سلامت مردم را حفظ کند

امین‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط فعلی دستگاه قضا برای حفظ سلامت عمومی می‌تواند به تصمیمات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا ورود کند یا خیر گفت: «این بحث رابطه بین دو قوه است. در اصول قانون اساسی و برنامه‌های چهارم و پنجم و ششم و در سند چشم‌انداز داریم که سلامت ملت ایران را به نوعی نهادینه کنیم که در منطقه سرآمد باشد. منتها الان این وضعیتی که نسبت به کشورهای همسایه داریم و تعداد مبتلایان و قربانیان بالاست نشان می‌دهد از سند چشم‌انداز و سندهای بالادستی خود فاصله می‌گیریم. اینجا براساس اصل قانون اساسی معمولا مذاکره و هشداری ارائه می‌شود که البته آن هم باید مبتنی‌بر این باشد که دولت مکلف است و اثبات شود که ترک فعلی از سوی دولت صورت گرفته است. ضمنا ما شاهد هستیم که دولت می‌گوید من نگران فعالیت‌های اقتصادی هستم ولی خیلی از کشورها و حرفه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی پایین آمده تا جان مردم حفظ شود. در عوض حمایت‌های مالی و بسته‌های تکمیلی برای رفاه حال مردم را دولت‌ها در نظر گرفتند. اگر اتفاق افتد و اگر بخواهیم تدابیر شدید پیشگیری را انجام دهیم قاعدتا یکسری منافذ تنفسی باید برای حرفه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی دولت در نظر بگیرد. البته مردم خودجوش در توزیع این بسته‌ها اقدام می‌کنند و پیرو شعاری که رهبری در رابطه با فعالیت کمک مومنانه مطرح کردند، مردم خودجوش کار می‌کنند. فکر نمی‌کنم در کشوری در دنیا مردم خودجوش در این زمینه قدم بردارند. البته برخی تولیدات کارخانه‌ای قابل‌ تعطیل شدن نیست و مربوط به نیازهای اساسی مردم است ولی در بیشتر مواقع می‌توانیم این فعالیت‌ها را با تزریق کمک به مردم برای مدتی بخوابانیم تا این رشد و اپیدمی گسترده شکسته شود و حق سلامت مردم اجرا شود.»

 

اخبار مرتبط:

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به «فرهیختگان» خبر داد
ایده وزارت بهداشت محدودیت‌های بیشتر نبود
 
رسول کوهپایه‌زاده، حقوقدان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
برخی افعال یا حتی ترک فعل مسئولان دولتی مستقر در ستاد ملی کرونا می‌تواند مصداق فعل مجرمانه قتل شبه‌عمد باشد
 

مرتبط ها